A JELENBEN ÉLNI TUDATOSSÁGGAL

A tudatosság, az az állapot, amely lehetővé teszi számunkra, hogy teljesen a jelen pillanatban legyünk, egy olyan gyakorlat, amely a buddhista meditációból ered.

Kép: tinybuddha

A tudatossági meditációnak jelentős előnyei vannak mind a testre, mind az elmére nézve. Amikor teljesen a jelenre összpontosítunk, és figyelmünket valamire (egy gondolatra, egy tárgyra, egy cselekvésre) irányítjuk, érzékszerveink érzékelése megnő, és a lótuszvirághoz hasonlóan teljesen megnyílunk a jelen felé.

Teljesen és tudatosan a jelenben élni azt jelenti, hogy nem aggódunk mindazért, ami a múltban történt, és nem szorongunk a jövő miatt: a jelen az egyetlen fontos pillanat, és egy sokkal örömtelibb és teljesebb hely lesz.

A figyelem visszahozása a testre, az érzékelésre, a dolgok valódi lényegére megszakítja az önműködéseket, és nagyobb értéket ad a jelennek. A tudatosság alapvető elemei a következők:

  • szándékos figyelem: sok minden, amit teszünk, egy önműködés eredménye. Ez működőképes lehet, amikor nagyon gyorsan kell tennünk dolgokat, de kevés hasznát vesszük, ha továbbra is elavult mentális mintákat használunk.
  • a tudatosság: a figyelem nem elég, ha nem támogatja nyugalom és koncentráció. A tudatosság segít nekünk ebben, mert lehetővé teszi számunkra, hogy a lehető legtöbb árnyalattal érzékeljük, hogy mit érzékelünk pontosan abban a pillanatban, amikor valamit teszünk.
  • a jelen pillanat: a jelen az egyetlen idő, amelyben valódi tapasztalatokat szerezhetünk, és amelyben felépíthetjük a jövőnket. Haszontalan és pazarlás a múltra koncentrálni, ami csak emlék, vagy a jövőre, ami csak várakozás.
  • az ítélkezés hiánya: hajlamosak vagyunk mindig a múltbeli tapasztalataink vagy tudásunk alapján döntéseket hozni, és ha “rossz tapasztalataink” vannak, akkor fennáll a veszélye, hogy rossz gondolataink lesznek. Ahhoz, hogy képesek legyünk a tudatosság gyakorlására, elengedhetetlen, hogy felfüggesszük az ítélkezés minden formáját, és teret adjunk a világról és önmagunkról való új ismereteknek.

Tovább olvasáshoz kattints a következő oldal gombra!